מהו רופא אורתופד?

בבואנו לבחון מהו רופא אורתופד נבין שזהו רופא  שהתמחותו היא בתחום רפואת האורתופדיה, שעוסקת במחלות,  בפציעות, מומים ופגיעות של מערכת השלד, העצמות והשרירים בגוף האדם.
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

מקור המילה מהשפה היוונית אורתוס (ישר) פדיאון (ילד או ילדים). המונח הוטבע בשנת1741 על ידי הרופא הצרפתי ניקולא אנדרי שבשנה זו פרסם מאמר על מניעה טיפול בבעיות יציבה של ילדים. בשפה העברית אורתופדיה היא אומנות תיקון ומניעת עיוות בילדים. אמנם לפי משמעות המילה ניתן להבין שהתחום פותח קודם כל לטיפול בבעיות של ילדים, אך במהלך השנים ההתמחות האורתופדית, החלה לכלול גם תיקון של עיוותי עמוד השדרה, העצמות והשרירים לכל הגילאים. וכיום רופא אורתופד מטפל בכל הגילאים.

מהו רופא אורתופד ובאילו תחומים הוא מטפל?

האורתופד מטפל בין השאר, בשברים ובנקעים, בזיהומים ובדלקות של העצמות והשרירים, במחלות אחרות של השלד והשרירים כגון: רככת, פריצות דיסק, כאביי גב תחתון, דורבן בכף הרגל, מחלת גאוט(שיגדון) בבעיות יציבה, בעיות בהליכה או בעמידה, עקמת, אצבע הדק, כאביי ברכיים, דלקות פרקים שיגרוניות, צליפת שוט, תסמונת התעלה הקרפלית ועוד. האורתופדיה לא תטפל במחלות של מח העצם (כמו לוקמיה) ובמחלות נוירולוגיות המשפיעות על השרירים (כמו ניוון שרירים).

בשיח היומיומי המונח אורתופדי בדרך כלל  ישמש לציון אביזר,  אשר יותאם באופן מיוחד לצורת גוף האדם וכמעט לא יגרום ללחצים, כאבים או חוסר נעימות כאשר האדם משתמש בו. המונח מוצמד בדרך כלל לנעליים מיוחדות, תיקי גב, כיסאות ומושבים.

מהו רופא אורתופד בתחום התמחותו?

האורתופדיה מהווה התמחות רשמית ברפואה. על מנת להיות רופא אורתופד בישראל יש ללמוד רפואה במשך שבע שנים ולאחר מכן להתמחות באורתופדיה במשך ארבע שנים. מספר האורתופדים מבצעים תת התמחות בנושא ספציפי, כגון אורתופדיה של היד, שחזור מפרקים ואורטופדית ילדים.

הרופא האורתופד מאבחן מחלה או בעיה אורתופדית וכמובן הוא ממליץ המלצות פרקטיות לטיפול וסוגי הטיפולים שונים והמלצות לניתוחים. כמו כן, רופא אורתופד יכול להמליץ על שימוש של המטופל בסוגים שונים של מדרסים אורתופדים או אביזרים אורתופדים שונים. לאורתופד יכולות של אבחון מחלה או בעיה אורטופדית וכמובן הוא זה שייתן המלצות פרקטיות לטיפול וסוגי טיפולים שונים והמלצות לניתוחים. בדיקתו של האורתופד היא בעיקרה בדיקה פיזית הוא יקשיב לתלונה של המטופל ויבדוק את  הפציעה ,השבר או החבלה.

מהי סמכותו של רופא אורתופד?

לאחר שהבנו מהי אורתופדיה, כן ומהו רופא אורתופד, נבין מהי סמכותו של הרופא האורתופד. הרבה אנשים סובלים מכאבי שרירים או מפרקים, כאבים אלו לעיתים מקשים עלינו בחיי היום יום. אצל כל אחד, כאב יתבטא באופן אחר ולכל אדם סף כאב שונה. בדרך כלל כאב, מתריע על בעיה גופנית כלשהי. כמובן אם הכאב נמשך לאורך זמן, אינו עובר ומתגבר. רצוי לפנות לרופא המטפל, על מנת לברר מהו מקור הכאב. בלי טיפול מתאים ומקצועי עלולה הבעיה במפרקים, בשרירים ובשלד להשפיע ולהפריע בתפקוד הבסיסי.

אך לפני כן נבין שתחום האורתופדיה עוסק במחלות, פציעות וטראומה הנגרמת למערכת השרירים והעצמות בגוף האדם. מטפלת בזיהומים ודלקות בשרירים ובעצמות. וכן רופא אורתופד יטפל בבעיות יציבה בהליכה, עמידה או ישיבה. בסמכותו של הרופא האורתופד, להציע טיפולים שיקומיים שונים ולא תמיד ההמלצה הטיפולית תהיה על נטילת כדורים או שימוש בחומרים כימיים. בשל החשיבות הרבה של תחום האורתופדיה ברפואה, ההסמכה של הרופא האורתופד הינה ארוכה ומעמיקה. רופא אורתופד יעבור מסלול הכשרה ארוך בתחילה שש שנים של לימודי רפואה כללית, עוד ארבע שנים התמחות באורתופדיה, תחום זה היינו רחב ומגוון ובתום התמחות, כאשר הרופא האורתופד מומחה, יבחר האורתופד בתת התמחות, כל רופא אורתופד בוחר בשתי תתי התמחות על מנת להתמקצע. ואלו הם הנושאים האפשריים בהם יבחר הרופא האורתופד להתמקצע:

  • עמוד שדרה.
  • כף יד ומרפק.
  • החלפת מפרקי ירכיים וברכיים.
  • רפואת ספורט (פגיעה ברצועות וגידים בברך ובכתף. קרעים במינסקוס)
  • התמחות כף רגל וקרסול
  • טראומה (קרעים ושברים)
  • אורתופדיה שיקומית.

טיפול אצל רופא אורתופד

לרופא אורתופד יש את הידע והניסיון, כדי לזהות את מקור הכאב ולאתר האם מדובר בדלקת, שבר, מחלה ועוד. בסיום האבחון רופא אורתופד יפרוש מגוון של אפשרויות טיפוליות בהתאם לאבחנה. קיימות אפשרויות טיפול שונות ומגוונות. מטיפול שמרני לדוגמא: כדורים, משחות, זריקות, פיזיותרפיה, אפוס תרפיה, הידרותרפיה, טיפולים לא קונבנציונאליים במסגרת הרפואה המשלימה, שימוש באביזרים אורטופדיים מותאמים, קביים, סדים, מדרסים, מגן ברכיים. היה והטיפול שהוצע לא פתר את הבעיה והכאב ממשיך ואיכות החיים נפגעת ייתכן והמטופל יזדקק לניתוח. כאשר הבעיה תהיה בברכיים או בירך כגון: שחיקת סחוסים יציע רופא אורתופד ניתוח להחלפת המפרקים, כדי שהמטופל יחזור לתפקוד מיטבי ולהחזרת איכות החיים ללא כאב. הניתוח יהיה תמיד הפתרון האחרון והרדיקלי, תמיד לאחר מיצוי הטיפול השמרני. לכל כאב או בעיה יש את הרופא האורתופד המומחה שלו.

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >