מהו רופא עיניים?

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

מהו רופא עיניים?

רופא עיניים מתמחה בטיפולי עיניים מתקדמים וטיפולים שנועדו להחזיר לעין את הראייה והבריאות. לעתים קרובות אופטומטריסטים (על ההבדל בהמשך) מפנים חולים לרופאי עיניים לקבלת חוות דעת מיוחדת, ניתוחים, תרופות ועוד מגוון אפשרויות. רופאי עיניים בדרך כלל יבדקו את העיניים לבעיות ספציפיות לאחר הפניה (לא תמיד נחוץ, אך נפוץ). הם יכולים לאבחן מגוון מחלות או מצבים באופן מדויק, ולמצוא תוכנית טיפול שמתאימה למצב הספציפי של המטופל. אם המטופל זקוק לניתוח עיניים ממגוון סיבות, יהיה זה רופא עיניים אשר יבצע את הניתוח. רופאי עיניים גם לוקחים על עצמם כמה משימות של האופטומטריסט, כמו כתיבת מרשמים למשקפי ראייה, במיוחד אם מדובר בתיקון בעיית ראייה חריגה.

מהו רופא עיניים?
מהו רופא עיניים?

באילו מצבים יכולים רופאי עיניים לטפל?

אנשים מופנים לרופא עיניים כשיש להם אובדן ראייה חלקי או מוחלט, פציעות עיניים, כאב או דלקת עיניים,  גלאוקומה ומצבים בריאותיים העלולים להשפיע על עיניהם כולל סוכרת ולחץ דם גבוה. ראייה לקויה הזקוקה לטיפול מומחה ברפואת עיניים ייתכן ותדרוש התערבות כירורגית למשל: ניתוח קטרקט (בו הם מחליפים את עדשת העין), ניתוחי לייזר הכוללים עיצוב מחדש של הקרנית לתיקון קוצר ראייה או אסטיגמציה, תיקון פזילה, ניתוח להסרת סרטן כגון מלנומה מהעין, טיפול לתיקון נזקים הנגרמים מפגיעת עיניים ועוד.

רופא עיניים ותתי התמחויות

בעוד שרופאי עיניים מוכשרים לטפל בכל בעיות העיניים, ישנם רופאי עיניים המתמחים בתחום ספציפי של טיפול עיניים רפואי או כירורגי. בדרך כלל הוא או היא מסיימים שנתיים של הכשרה נוספת ומעמיקה יותר באחד מתחומי תת המומחיות העיקריים כגון גלאוקומה, רשתית העין, קרנית עור, רפואת ילדים, נוירולוגיה, כירורגיה פלסטית או אחרת. הכשרה וידע נוסף זה מכין רופא עיניים לטפל במצבים מורכבים או ספציפיים יותר באזורים מסוימים בעין או בקבוצות מסוימות של חולים.

ההבדל בין רופא עיניים לאופטומטריסט

אופטומטריסטים הם אנשי מקצוע בתחום הבריאות המספקים טיפול ראייה ראשוני החל מבדיקת ראייה ותיקון ועד לאבחון, טיפול וניהול שינויים בראייה. אופטומטריסט אינו רופא. אופטומטריסט מקבל תואר באופטומטריה (OD) לאחר סיום השכלה של שנתיים עד ארבע שנים ואחריו ארבע שנים בבית ספר לאופטומטריה. יש להם רישיון לתרגל אופטומטריה, הכוללת בעיקר ביצוע בדיקות עיניים ובדיקות ראייה, מרשם לעדשות מתקנות, איתור ליקויים מסוימים ועוד. רופאי עיניים ואופטומטריסטים רבים עובדים יחד באותם משרדים, כצוות.

מה ההבדל בין רופא עיניים לאופטיקאי?

אופטיקאים הם טכנאים שהוכשרו להתאים עדשות ומשקפיים ומכשירים אחרים בכדי לתקן את הראייה. הם משתמשים במרשמים המסופקים על ידי רופאי עיניים או אופטומטריסטים, אך אינם בודקים ראייה או כותבים מרשמים תרופתיים. אופטיקאים אינם מורשים לאבחן או לטפל במחלות עיניים.

מתי יש להגיע אל רופא עיניים?

במידה ויש לכם אחד מגורמי הסיכון הללו לבעיות עיניים, מומלץ לראות רופא עיניים בתדירות גבוהה:

  • היסטוריה משפחתית של בעיות עיניים
  • סוכרת
  • היסטוריה של בעיות עיניים בילדות או פציעה בעיניים

לפני גיל 5  – על ילדים לעבור בדיקת עיניים בגיל 3 ו -5 על ידי מומחה לטיפול בעיניים, לאיתור בעיות עיניים כגון: פזילה, אמבליופיה (עין עצלה) פטוזיס (צניחת העפעף העליון), קוצר ראייה, רוחק ראייה ואסטיגמציה. אם יש היסטוריה משפחתית של בעיות ראייה או אם נראה שלילד יש אחד מן המצבים הנ"ל יש להתייעץ עם רופא עיניים ולבחון המשך טיפול.

גיל ההתבגרות עד גיל 39 – לרוב הצעירים יש עיניים בריאות, אך עדיין צריכים לדאוג להן על ידי לבישת משקפי מגן בעת עבודה באזורים מסוכנים, ספורט, עבודות עץ או עבודות חצר, עבודה עם כימיקלים או השתתפות בפעילויות אחרות העלולות לגרום לפגיעה בעין. מומלץ לעבור בדיקת עיניים מלאה לפחות פעם אחת בין הגילאים 20 עד 29 ולפחות פעמיים בין הגילאים 30 עד 39. חשוב להיות מודעים לתסמינים שיכולים להצביע על בעיה. ראו מיד רופא עיניים אם אתם חווים בעיות עיניים כגון: שינויים חזותיים או כאב, הבזקי אור, כתמים או צללים, כתם יובש, צריבה או תסמינים אחרים.

גילאי 40 עד 65 – בגילאים אלו יש לנקוט באמצעי מניעה כדי להגן על העיניים מפני פגיעה ולגלות מחלות בשלב מוקדם. קבעו הערכת עיניים מקיפה עם רופא עיניים כל שנתיים עד ארבע שנים.

מעל גיל 65 – קשישים בני 65 ומעלה צריכים לבצע בדיקות עיניים מקיפות על ידי רופא עיניים כל שנה עד שנתיים כדי לבדוק קטרקט, גלאוקומה, ניוון מקולרי הקשור לגיל ומצבי עיניים אחרים.

מתי יש להגיע מיד אל רופא עיניים?

  • ירידה בראייה, גם אם זמנית
  • כתמים בראייה
  • הבזקי אור
  • הילות (עיגולים צבעוניים סביב אורות)
  • כאב בעין אחת או שתיהן
  • אדמומיות בעין או בעור סביב העין
  • בליטה בעין אחת או בשתיהן
  • ראיה כפולה

בכל מצב בו הנכם חווים שינוי בראייה או במבנה העין, באם יש לכם חשש כי הראייה אינה תקינה או אתם חווים לחץ באזור העין חשוב מאוד לפנות אל רופא עיניים לקבלת אבחון וטיפול.

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >