מהי דמנציה ? אבחון וטיפול

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

אבחון וטיפול בדמנציה

בבואנו לדון בשאלה מהי דמנציה עלינו ראשית להבין כי דמנציה אינה מחלה אחת, זהו מונח כולל – כמו מחלת לב – המכסה מגוון רחב של מצבים רפואיים ספציפיים, כולל מחלת האלצהיימר. הפרעות המקובצות תחת המונח הכללי "דמנציה" נגרמות על ידי שינויים חריגים במוח. שינויים אלה גורמים לירידה בכישורי החשיבה (המכונים גם יכולות קוגניטיביות) והם חמורים מספיק כדי לפגוע בחיי היומיום ובתפקוד העצמאי. הם משפיעים גם על התנהגות, רגשות ומערכות יחסים. לעיתים קרובות מכונה דמנציה באופן שגוי "סניליות" או "דמנציה סנילית", המשקפת את האמונה הרווחת, אך לא נכונה, כי ירידה נפשית חמורה היא חלק נורמלי בהזדקנות. במאמר הבא נסקור את הגורמים לדמנציה, דרכי הטיפול בה וגורמי הסיכון לדמנציה.

אבחון וטיפול בדמנציה
אבחון וטיפול בדמנציה

מהי דמנציה כתוצאה ממחלת האלצהיימר?

מחלת האלצהיימר מהווה 60-80% מהמקרים. דמנציה וסקולרית, המופיעה בגלל דימום מיקרוסקופי וחסימת כלי דם במוח, היא הגורם השני בשכיחותו לדמנציה. אלו שחווים שינויים מוחיים של סוגי דמנציה מרובים בו זמנית סובלים מדמנציה מעורבת. ישנם מצבים רבים אחרים העלולים לגרום לסימפטומים של דמנציה, כולל מצבים הפיכים, כגון בעיות בבלוטת התריס וחסר בוויטמינים.

אובדן זיכרון ותופעות אחרות של דמנציה

סימני דמנציה יכולים להשתנות מאוד מאדם לאדם הן בסדר הופעתן והן בחומרתן ולכן כאשר מדברים על מהי דמנציה יש להתייחס לשאלה ולתסמיני המחלה באופן אינדיבידואלי אצל כל חולה. כך למשל הסימנים המוקדמים יכולים לכלול:

  • בעיות בזיכרון לטווח קצר
  • קושי במציאת חפצים יומיומיים
  • קושי בתשלום חשבונות
  • קשיים בתכנון והכנת ארוחות
  • שכיחת פגישות חשובות
  • קושי בהתניידות במרחבים מוכרים

מצבים רבים הם פרוגרסיביים, מה שאומר שסימני הדמנציה מתחילים לאט ובהדרגה. אם אתה או מישהו שאתה מכיר חווים קשיי זיכרון או שינויים אחרים בכישורי החשיבה, אל תתעלמו מהם. פנו לרופא כדי לקבוע את הסיבה. הערכה מקצועית עשויה לגלות מצב שניתן לטפל בו – גם אם הסימפטומים מצביעים על דמנציה, אבחון מוקדם מאפשר לאדם להפיק את המרב מהטיפולים הקיימים ומספק הזדמנות להתנדב לניסויים או מחקרים קליניים ואף מספק זמן לתכנן את העתיד.

מהי דמנציה – ממה היא נגרמת?

דמנציה נגרמת מפגיעה בתאי המוח. נזק זה מפריע ליכולתם של תאי מוח לתקשר זה עם זה. כאשר תאי מוח אינם יכולים לתקשר כרגיל, חשיבה, התנהגות ורגשות יכולים להיות מושפעים. למוח יש אזורים נפרדים רבים, כל אחד מהם אחראי על תפקודים שונים (למשל, זיכרון, שיפוט ותנועה). כאשר תאים באזור מסוים נפגעים, אזור זה אינו יכול לבצע את תפקידיו כרגיל.

סוגים שונים של דמנציה קשורים לסוגים מסוימים של נזק לתאי מוח באזורים מסוימים במוח. לדוגמא, במחלת האלצהיימר, רמות גבוהות של חלבונים מסוימים בתאי מוח ומחוצה להם מקשים על תאי המוח להישאר בריאים ולתקשר ביניהם. אזור המוח המכונה ההיפוקמפוס הוא מרכז הלמידה והזיכרון במוח, ותאי המוח באזור זה הם לעתים קרובות הראשונים שניזוקים. זו הסיבה שאובדן זיכרון הוא לעתים קרובות אחד הסימפטומים המוקדמים ביותר של אלצהיימר.

מהי דמנציה הנגרמת משינויים לא קבועים במוח?

בעוד שרוב השינויים במוח הגורמים לדמנציה הם קבועים ומחמירים עם הזמן, בעיות חשיבה וזיכרון הנגרמות כתוצאה מהמצבים הבאים עשויים להשתפר כאשר מטפלים במצב.

  • דיכאון
  • תופעות לוואי כתוצאה מלקיחת תרופות
  • שימוש עודף באלכוהול
  • בעיות בבלוטת התריס
  • חוסרים בוויטמינים

אבחון דמנציה

אין בדיקה אחת שתקבע אם למישהו יש דמנציה. רופאים מאבחנים אלצהיימר וסוגי דמנציה אחרים על סמך היסטוריה רפואית זהירה, בדיקה גופנית, בדיקות מעבדה והשינויים האופייניים בחשיבה, בתפקוד היומיומי ובהתנהגות הקשורים לכל סוג דמנציה. רופאים יכולים לקבוע כי לאדם יש דמנציה ברמת וודאות גבוהה. אך קשה יותר לקבוע את סוג הדמנציה המדויק מכיוון שהתסמינים והשינויים במוח של דמנציות שונות יכולים לחפוף. במקרים מסוימים, רופא עשוי לאבחן דמנציה ולא לציין את סוגה. אם זה קורה יתכן שיהיה צורך לפנות למומחה כמו נוירולוג או פסיכוגריאטר.

טיפול בדמנציה

הטיפול בדמנציה תלוי בסיבה שלה. במקרה של דמנציות מתקדמות ביותר, כולל מחלת האלצהיימר, אין תרופה ואין טיפול שמאט או עוצר את התקדמותה. אך ישנם טיפולים תרופתיים אשר עשויים לשפר באופן זמני את הסימפטומים. אותן תרופות המשמשות לטיפול באלצהיימר הן בין התרופות שנקבעו לעיתים כדי לסייע בתסמינים של סוגים אחרים של דמנציה. טיפולים שאינם תרופתיים יכולים גם להקל על תסמינים מסוימים של דמנציה. בסופו של דבר, הדרך לטיפולים חדשים יעילים לדמנציה היא באמצעות מימון מחקר בנושא מהי דמנציה והשתתפות מוגברת במחקרים קליניים.

סיכון ומניעת דמנציה

מחקרים חדשים מראים שיש דברים שאנחנו יכולים לעשות כדי להפחית את הסיכון לפגיעה קוגניטיבית קלה ולדמנציה. לא ניתן לשנות כמה גורמי סיכון לדמנציה כגון גיל וגנטיקה, אך החוקרים מהי דמנציה ממשיכים לחקור את ההשפעה של גורמי סיכון אחרים על בריאות המוח ומניעת דמנציה. מחקרים שדווחו בכנס הבינלאומי של איגוד האלצהיימר מצביעים על כך שאימוץ בחירות אורח חיים בריא, כולל תזונה בריאה, הימנעות מעישון, פעילות גופנית סדירה וגירוי קוגניטיבי, עשויה להפחית את הסיכון לירידה קוגניטיבית ולדמנציה.

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >