עיצוב איבר המין והקטנת שפתיים בניתוח

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עיצוב איבר המין והקטנת שפתיים בניתוח

ניתוחים פלסטיים באיברי מין נשיים מבוצעים על ידי מנתחים מומחים והם כוללים הקטנה או הגדלה של שפתיים חיצוניות ופנימיות, עיצוב איבר המין, תיקון אזור הדגדגן, חידוש נרתיקי ועוד. ניתוחים אלה הם לרוב קוסמטיים ונעשים בגלל שיקולים אסתטי. עיצוב איבר המין תורם להעלאת תחושת הבטחון העצמי אצל נשים רבות ואף משדרג את איכות החיים.

אנטומיה חיצונית של איברי המין הנשיים

איבר המין הנשי מורכב ממספר אזורים – כף הערווה שנמצא מעל לאיבר המין, שפתיים חיצוניות ופנימיות, דגדגן שבנוי מחלק חיצוני וקפל עור שמכסה אותו, פתח השופכה שממוקם מתחת לדגדגן ומתחתיות פתח הנרתיק. ניתוחים פלסטיים באיבר המין דורשים מומחיות, מיומנות וניסיון. לכן כששוקלים ניתוח באיבר המין, חשוב לעשות עבודת מחקר – לקבל המלצות על מנתחים, לראות תמונות של מטופלות (לפני / אחרי הניתוח) וכמובן גם לבדוק עלויות. השקעה בתהליך לפני שמגיעים להחלטה הסופית תגדיל את הסיכויים לקבל את התוצאה הרצויה לאחר הניתוח.

ייעוץ עם כירורג פלסטי

במהלך פגישת הייעוץ עם המומחה הפלסטי יעלו נושאים רבים ומומלץ להיערך אליהם מראש. חשוב שהמנתח יבין את מטרת הניתוח, יקבל מידע בנוגע להיסטוריה הרפואית (מצב רפואי קיים וטיפולים שנעשו בעבר), אלרגיות לתרופות, שימוש עדכני בתרופות, ויטמינים או תוספי מזון, מידת צריכת אלכוהול ושימוש בטבק וסמים. המנתח יבצע גם הערכה של מצב בריאות המטופלת על מנת להעריך את מידת הסיכון של ביצוע הניתוח. הפגישה תכלול גם צילומים של איבר המין ודיון באפשרויות הניתוח העומדות בפני המטופלת. מומלץ לנצל את הפגישה ולקבל מידע בנוגע לסיבוכים אפשריים שיכולים להיות כתוצאה מהניתוח, על אופי ההרדמה שנעשה במהלך ניתוח באיבר המין ועוד. זה הזמן והמקום לשאול את כל השאלות הנכונות שירגיעו את החרדה שעלולה להתלוות להליך. בין אם מדובר בהתרגשות או בחשש, מטרת הפגישה היא גם להרגיע את המטופלת על ידי מתן כל המידע הרלוונטי.

ניתוח הקטנת שפתיים

הליך הקטנת שפתיים שנקרא labiaplasty מבוצע במקרים בהם גודל השפתיים מפריע בעת ביצוע פעולות מסוימות וגורם לאישה לתחושת חוסר נוחות. נשים שמעוניינות בניתוח הקטנת שפתיים הן לרוב מי שסובלות מתחושת אי נוחות בזמן יחסי מין, כאב בעת רכיבה על אופניים, תחושת גירוד ואף תחושה של חוסר נוחות עם המראה מבחינה אסתטית. המטרה של ניתוח הקטנת שפתיים היא ליצור שפתיים שלא בולטות מעבר לשפתיים הגדולות עליהן צומח השיער. הגוף שלנו הוא לא סימטרי וזה יכול לבוא לידי ביטוי גם בגודל השפתיים – צד אחד יכול להיות יותר ארוך מהשני והניתוח מיועד גם לתקן את הסימטריה כך שצד אחד לא יהיה יותר בולט מהשני. ההליך נעשה בהרדמה כללית אך ניתן גם לבצע אותו בהרדמה מקומית למי שמביעה חשש מתופעות הלוואי של הרדמה כללית. השיטה הכי נפוצה של ניתוח הקטנת שפתיים היא הסרה של רקמה נוספת מיותרת ותפירה של החתך. הליך נוסף שבו משתמשים הוא הליך טריז שבמהלכו לא משנים את הגבול הטבעי של השפתיים אלא מוציאים רקמה פנימית ועל ידי כך מקטינים את גודל השפתיים.  במהלך הניתוח, ניתן גם להסיר קפלים מיותרים מהדגדגן ולסגור את כל החתכים באמצעות תפרים נמסים.

סיכונים של הקטנת שפתיים בניתוח

הסיכונים האפשריים כוללים היווצרות של זיהום, דימום יתר והמטומה. לעיתים במהלך הניתוח, הרופא עלול להסיר כמות גדולה יותר של רקמה ממה שרצוי והדבר עלול לגרום לתחושת יובש כרוני בפות והצטלקות בפתח הנרתיק. כל אלה עלולים להוביל לתחושה של כאב בעת קיום יחסי מין ופגיעה משמעותית באיכות החיים של האישה. תופעות אלה הן יותר נפוצות כאשר משתמשים בהליך טריז כיוון שהוא כולל חשיפה לחומרים שמכווצים את כלי הדם.

החלמה מהקטנת שפתיים

מרבית הנשים צריכות לפחות חופש של שבעה ימים על מנת להחלים מהניתוח. במהלך השבוע הראשון שלאחר הניתוח, האזור יהיה נפוח ועל מנת להקל על הכאבים, מומלץ לעשות שימוש בקומפרס קר שימוקם בתוך התחתונים על אזור הניתוח למשך 20 דקות. על מנת להקל על הנפיחות אפשר לנסות גם לשכב כשהחלק התחתון מוגבה באמצעות כרית. חזרה לשגרה שכוללת קיום יחסי מין ושימוש בטמפונים אפשרית לרוב לאחר כחודש וחצי אך ההחלמה הסופית מסתיימת לאחר כחצי שנה. את תוצאות הניתוח הסופיות אפשר לראות לאחר כחצי שנה ומרבית המטופלות יוצאת שבעות רצון לאחר ניתוח הקטנת שפתיים.

ניתוח הקטנת עורלת הדגדגן

אזור הדגדגן לעיתים מכוסה בקפלים עודפים הנקראים עורלת הדגדגן ועלולים ליצור מראה לא אסתטי. הליך הקטנת העורלה לרוב נעשה במקביל להקטנת השפתיים ובאמצעותו יוצרים איזון באיבר המין. הניתוח מבוצע גם הוא בהרדמה מקומית או כללית ואופי ההליך ומידת ההקטנה מותאמת במיוחד עבור כל אישה. כיוון שגודל עורלת הדגדגן צריך להיות מותאם לגודל של הדגדגן ושל השפתיים, ההקטנה מבוצעת בהתאמה ואת החתכים סוגרים עם תפרים מומסים. הסיכונים בניתוח הקטנת עורלת הדגדגן זהים לסיכונים שבניתוח הקטנת שפתיים.

עיצוב איבר המין  – אחריות המנתחים

הביקוש לניתוחים קוסמטיים שמעצבים את איבר המין עולה ובאחריות המנתחים לפתח ולשלוט בטכניקות שישפרו את המבנה של איבר המין. ההתייחסות לניתוחים אלה צריכה להיות בגישה של ניתוח כללי שמשלב בתוכו כמה סוגי ניתוחים קוסמטיים. אין צורך בביצוע פרוצדורות נפרדות שכן המטרה היא לשפר ולעצב מחדש את המראה הכללי של איבר המין. נשים המגיעות אל מנתח במטרה לעבור ניתוח עיצוב איבר המין הן לרוב בעלות בטחון עצמי נמוך והסיטואציה יכולה להיות לא מאוד מביכה עבורן. על המנתח ליצור אווירה נוחה עבור אותן נשים ולהציע להן ליווי ותמיכה רפואית ונפשית לאורך התהליך עד לסיומו.  

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >