מהו רופא עור?

רופא עור או דרמטולוג הוא סוג של רופא המאבחן ומטפל במצבים המשפיעים על העור, השיער והציפורניים. הם מטפלים גם במצבים המשפיעים על ריריות בגוף או ברקמה העדינה המצפה את האף, הפה והעפעפיים.
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

הסיבות העיקריות לביקורים אצל רופא עור הן נגעים בעור כגון אקנה, פריחות בעור שינוי צבע או פיגמנטציה.  מעבר לבעיות רפואיות וקוסמטיות אלה, רופא עור יכול גם לסייע בזיהוי הסימנים והתסמינים של בעיות בריאותיות חמורות. לדוגמא, מצב כמו סוכרת אשר יכול לגרום לתסמינים המשפיעים על מראה העור. רופא עור עשוי להיות הרופא הראשון שיזהה את הסימנים. מאמר זה יסתכל מקרוב ויתמקד במה שרופא עור יכול לטפל וההליכים שהם מבצעים.

מהו רופא עור – מהי דרמטולוגיה?

מילת השורש לדרמטולוגיה היא דרם, או דרמיס המגיעה מהמילה היוונית derma, שפירושה עור. דרמטולוגיה היא תחום מיוחד ברפואה המתמקד במצבים המשפיעים על העור. בנוסף לעור היא כוללת גם מצבים המשפיעים על הציפורניים, השיער ועל הציפוי העדין של העפעפיים, האף והפה. העור הוא האיבר הגדול ביותר בגוף האדם. הוא מכיל קצוות עצבים, בלוטות זיעה, זקיקי שיער, נקבוביות, כלי דם ומבנים רבים אחרים. הטיפול בעור חשוב לבריאות הכללית. בעוד שרופאים כלליים ורופאים פנימיים עשויים להיות מסוגלים לאבחן ולטפל באותם מצבים, לרופא עור יש הבנה מעמיקה יותר וניסיון רב יותר. למעשה, רופאי משפחה רבים יפנו את מטופליהם לרופאי עור לטיפול מיוחד.

מה עושה רופא עור?

עבודתו של רופא עור מתחלקת לשלושה תחומים. אלו כוללים:

רפואי –  רופא עור יכול לאבחן ולטפל במצבים המשפיעים על העור עצמו. זה כולל מצבים כמו פסוריאזיס פלאק, רוזצאה ואקנה. רופא עור יכול גם לזהות תסמינים על העור שיכולים להיות סימנים למצבים בריאותיים אחרים. לדוגמא, גירוד ויובש בעור יכול לפעמים להצביע על בעיות בכליות.

כירורגיה – רופאי עור רבים מבצעים ניתוח קל, כמו הסרת שומות או יבלות או ביצוע ביופסיות עור. רופאי עור אחרים יתמחו בניתוחים נרחבים יותר. ניתוחים אלה יכולים לכלול הסרת ציסטות שפירות או סרטן העור.

קוסמטי –  רופא עור יכול לטפל בבעיות עור המשפיעות על המראה האסתטי של העור. זה עשוי לכלול נשירת שיער, כתמים כהים או קמטים. רופאי עור רבים מוכשרים גם לנהל טיפולים קוסמטיים. אלה כוללים חומרי מילוי, פילינג כימי והסרת שיער בלייזר.

באילו סוגי מחלות ומצבים בריאותיים מטפלים ברפואת עור?

רופאי עור יכולים לטפל באלפי מצבים המשפיעים על העור, השיער או הציפורניים. כמה מהמצבים הנפוצים ביותר בהם רופאי עור מטפלים כוללים:

  • אקנה – בהתבסס על חומרת האקנה, רופא עור יכול לטפל במצב זה באמצעות טיפולים מקומיים, תרופות, לייזרים או טיפולי אור אחרים, פילינג כימי או על ידי הסרת ציסטות גדולות.
  • סרטן העור – יכול להופיע בכל מקום בגוף האדם. רופא עור יכול להסיר תאים סרטניים ולנטר את מצבם כדי לוודא שהם לא חוזרים.
  • דרמטיטיס – דלקת העור, כוללת מספר סוגים של מצבי עור הגורמים לדלקת וגירוי. זה עשוי לכלול אקזמה, ותגובות אלרגיות.
  • זיהומים, וירוסים, חיידקים, פטריות וטפילים יכולים למצוא את דרכם אל העור ולגרום למגוון זיהומים בעור. רופא עור יכול לעזור באבחון הגורם לזיהומים ולקבוע טיפול.
  • איבוד שיער – נשירת שיער עלולה להיגרם מהתקרחות תורשתית. מצבים כמו מתח, מחלה ושינויים הורמונליים עשויים גם הם להשפיע על נשירת השיער. רופא עור יכול לקבוע את הסיבה הבסיסית ולסייע בטיפול במידת האפשר.
  • בעיות ציפורניים – כתמים, שינוי צבע והפרדת ציפורניים הם בעיות ציפורניים נפוצות המטופלות על ידי רופאי עור.
  • מחלות מין – רופאי עור רבים מתמחים גם בטיפול במחלות מין שונות.

מהו רופא עור – אילו טיפולים עושים רופאי עור?

רופאי עור יכולים לבצע מגוון רחב של פרוצדורות, החל מפעולות קלות כמו הסרת תגיות עור וכלה בטיפולים מורכבים יותר, כמו ניתוח סרטן העור. כמה פרוצדורות שרופאי עור עושים כוללות:

  • ביופסיות – רופא עור יכול לבצע סוגים שונים של הליכי ביופסיה כדי לאבחן או לשלול סרטן עור או מצבים אחרים.
  • טיפול בלייזר – ניתן להשתמש בטיפולי לייזר להסרת יבלות, שומות, כתמי שמש, קעקועים, צלקות אקנה, פגמים, קמטים או שיער לא רצוי.
  • כריתה כירורגית – רופא עור עשוי לבצע כריתה כירורגית כדי להסיר גידולים כמו שומות, תגיות עור ונגעים. זה נעשה בדרך כלל עם הרדמה מקומית, כך שהמטופל לא מרגיש כאב.
  • קריותרפיה – טיפול ייחודי שכולל חשיפה מבוקרת לטמפרטורות קרות במיוחד. ניתן להשתמש בו לטיפול במצבי עור כמו יבלות, תגיות עור וכמה סוגים של גידולים.
  • סקלרותרפיה – היא הליך המסייע לטיפול בדליות. ההליך כולל הזרקת כימיקלים לוורידים פגומים המסייעים להפחתת הופעתם של ורידים מסוג זה.
  • פילינג כימי – מסיר עור פגום. פילינג יכול לעזור להצעיר עור חדש ולהפחית את סימני ההזדקנות.
  • זריקות קוסמטיות – רופא עור יכול לסייע בהפחתת מראה הקמטים ועור הנפול באמצעות הזרקת בוטוקס או חומרי מילוי אחרים.
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >