על חומצה היאלורונית

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

על-חומצה-היאלורונית

חומצה היאלורונית היא חומר שהגוף שלנו מייצר באופן טבעי והוא מסייע לשמור על לחות העור, המפרקים והעיניים. לחומר יש את היכולת למשוך ולשמור על עד פי אלף מהמשקל שלו במים, מה שהופך אותו לאידיאלי עבור מילוי עור קוסמטי. היכולת להמיס את החומר במידה ולא מרוצים מהתוצאה המתקבלת גם היא מהווה יתרון. לחומצה היאלורונית ישנם שימושים רבים עליהם תוכלו לקרוא במאמר זה.

מה זה חומצה היאלורונית

חומצה היאלורונית נמצאת בגוף של כל אחד מאיתנו, בעיקר באזור העיניים והמפרקים. בתחום הרפואה משתמשים לא מעט בחומצה היאלורונית , בעיקר במקרים שבהם מבצעים ניתוח שלהסרת קטרקט, השתלה של קרניות ופגיעות נוספות בעיניים. במהלך ניתוחי העיניים, החומר מוזרק אל העין על מנת להחליף את הייצור הטבעי של נוזלי העין. ישנם מקרים נוספים בהם משתמשים בחומצה היאלורונית – ריפלוקס חומצתי, בעיות שונות במפרקים, דלקות בדרכי השתן, יובש בעיניים ועוד.

איך זה עובד?

חומצה היאלורונית משמשת כמעין חומר סיכה עבור מפרקים ורקמות נוספות בגוף. חומצה היאלורונית יכולה להשפיע גם על האופן שבו הגוף מגיב לפציעה. פעולה נוספת של החומר היא הפחתה של קמטים על ידי הזרקת החומר. ישנם מחקרים שהראו שאף בליעת מוצרים המכילים בתוכם כמות מסוימת של חומצה היאלורונית יכולים להפחית קמטים ונזקי עור שנוצרו כתוצאה מחשיפה מרובה לשמש.

חומצה היאלורונית – כמה זמן זה מחזיק ומתי רואים תוצאות?

לאחר הטיפול שבו מוזרקת חומצה היאלורונית, ניתן לראות את ההשפעה באופן מידי. התוצאות הסופיות לרוב יופיעו לאחר כשבועיים ועד חודש והן מחזיקות לרוב למשך כמעט שנתיים. הצורך בטיפול נוסף משתנה בין מטופלים והוא נקבע בהתאם לסוג העור, חומרת הקמט שבו מטפלים, סוג ההזרקה שבה משתמשים והכמות שהוזרקה בכל פעם.

כמה עולה הזרקת חומצה היאלורונית

חומרי מילוי חומצה היאלורונית הם זולים יותר ביחס לפתרונות אחרים שמיועדים עבור טיפול בקמטים והצערת העור. טיפולי הזרקת חומצה היאלורונית נעשים על ידי רופאים מומחים בעלי ידע וניסיון בתחום. העלות נעה לרוב בין 2000-2500 שקלים – הדבר תלוי במותג בו משתמשים למטרת המילוי, הכמות בה משתמשים, המיקום בגוף אליו מוזרק החומר ועוד. העלות ניתנת על פי כמות המזרקים בהם משתמים עד להגעה לתוצאה הרצויה. זריקות חומצה היאלורונית אינם כלולים בתוכנית הבריאות של כל אחד מאיתנו, אך ברוב המקרים, הרופאים יוכלו להציע תוכנית תשלומים שתאפשר לכל מטופל לבצע את ההליך.

מה אסור לעשות אחרי הזרקת חומצה היאלורונית

לאחר הזרקה של חומצה היאלורונית ישנם מספר דברים שחשוב להקפיד עליהם שבאמצעותם ניתן לקדם ולשפר את תהליך ההחלמה:

  • פעילות ספורטיבית – יש להימנע מפעילות גופנית לפחות למשך 48 שעות. הסיבה לכך היא שעליית הדופק והלחץ דם כתוצאה מהפעילות עלולה להגביר את הנפיחות במיקום ההזרקה וקיים סיכוי כמובן לחבלה. אם אתם עוסקים בספורט באופן קבוע ולא רוצים לוותר על שגרת האימונים, תאלצו להסתפק בהליכה מתונה.
  • טמפרטורות גבוהות – אין להיכנס לסאונות או לחדרים שבהם מופעל חימום לפחות למשך 48 השעות הראשונות לאחר הטיפול. טמפרטורת אוויר גבוהה תבליט את הנפיחות במיקום ההזרקה.
  • מילוי שפתיים – במידה ומדובר ספציפית בהליך הזרקת חומצה היאלורונית לשפתיים, כדאי לישון עם ראש מורם על מנת להפחית את הנפיחות  וכמו כן להימנע מאיפור על השפתיים למשך 24 שעות לאחר ההזרקה.

מה ההבדל בין רדיאס לחומצה היאלורונית

שני סוגי החומרים מסייעים לטיפול בקמטים ואובדן המראה הטבעי של העור שקורה לאורך השנים. רדיאס הוא חומר שבו משתמשים על מנת לטשטש קמטים ולמלא קפלי עור. לאזורים מסוימים בפנים יש נטייה לשקוע לאורך זמן והשימוש ברדיאס מאפשר לחזיר להם את הנפח. השימוש ברדיאס אפשרי גם עבור מילוי נפח בידיים ובאזור הגב. הרדיאס עשוי מתאי ג'ל קטנים המלאים בסידן הידרוקסי אפטיט והם מוזרקים לעור. חומצה היאלורונית גם היא משמשת עבור מילוי קמטים וקפלים באזור הפנים. השימוש בחומצה אפשרי גם במקרים של מילוי שפתיים ושקעים שנוצרים מתחת לעיניים. חומצה היאלורונית מורכבת מחומר דמוי ג'ל אשר כבר קיים אצל כולנו בגוף. שני החומרים אינם נחשבים כפולשניים וההשפעה שלהם היא מהירה כך שלרוב יש צורך במפגש אחד או שניים על מנת להגיע לתוצאה הרצויה. במקרים רבים, ההתייעצות עם רופא והטיפול עצמו ניתנים באותו מעמד. השימוש בשני סוגי החומרים לוקח את אותו זמן טיפול. הייעוץ הראשוני כולל הטיפול יכול לקחת בין רבע שעה לשעה – כמובן שזה תלוי בכמות הזריקות הנדרשות. זמן ההחלמה הוא כאמור מאוד מהיר ורוב האנשים יכולים לחזור לשגרת החיים שלהם בתום התהליך.

רדיאס וחומצה היאלורונית – הבדלים בתהליך הטיפול

תהליך המילוי הוא לרוב מאוד דומה אך ישנם הבדלים זעירים ביניהם.

  • רדיאס – חומר שמיועד לטיפול בסימני הזדקנות באזורים שונים בגוף כמו הפנים, הגב והידיים וזאת באמצעות הוספה של נפח והחלקה של קמטי העור. השימוש ברדיאס יותר נפוץ סביב הפה והסנטר אך הוא יכול להיות יעיל גם באזורים נוספים. במהלך הטיפול, הזריקה דומה לתחושה של צביטה אך ניתן להקהות את התחושה באמצעות שימוש בקרם שמונח על העור טרם תחילת הטיפול. דרך נוספת לטשטש את הכאב היא באמצעות הרדמה מקומית או בזריקת לידוקאין.
  • חומצה היאלורונית – הליך הטיפול של הזרקת חומצה היאלורונית תמיד מתחיל בפגישה אצל רופא מומחה, בדיקה של ההיסטוריה הרפואית של המטופ ודיון בתוצאות שהמטופל מצפה לראות בתום הטיפול. ישנם מספר סוגים של חומצה היאלרונית כאשר כל אחת מהן מתאימה לאזורים שונים בפנים – חומצה היאלורונית רגילה, חומצה היאלורונית עם לידוקאין, חומצה היאלורונית ליפט עם לידוקאין, חומצה היאלורונית משי, חומצה היאלורונית ריין, חומצה היאלורונית דפיין. בהתאם למצב הקמטים, הרופא ייקבע את מינון הזריקות ויבחן איזה סוג יתאים ביותר עבור הטיפול המבוקש. לאחר מכן ,הרופא יחטא את הכלים, ימרח חומר הרדמה על מנת לטשטש את הכאב ויסמן את האזורים בו יש לבצע את ההזרקה לפני ההזרקה עצמה.

רדיאס וחומצה היאלורונית – מי יכול לקבל את הטיפול?

כאשר יש פריחה, דלקת בעור או שהמטופל סובל מאקנה חריפה אין לבצע את הטיפול. השימוש ברדיאס או בחומצה היאלורונית ניתן רק עבור אנשים מגילאי 21 ומעלה, נשים שלא בהריון ולא מניקות. במידה והמטופל סובל מאלרגיות או מהפרעות דימום אשר מצריכות לקיחת מדללי דם אסור לבצע מילוי באמצעות רדיאס. במידה והמטופל סובל ממערכת חיסונית חלשה או שיש לו היסטוריה של נגיף ההרפס, אסור להשתמש בחומצה היאלורונית למטרת ההזרקה.

רדיאס וחומצה היאלורונית – אזורים שונים

ישנם אזורים רבים בהם ניתן לבצע הזרקה של חומרי מילוי כאשר לכל איזור יש חומר שמבצע את הפעולה ביתר יעילות.

  • שפתיים – רדיאס משמש אך ורק עבור הסרה של קמטים ליד הפה. חומצה היאלורונית משמשת עבור הסרת הקמטים סביב הפה והסנטר וכמו כן עבור הגדלה / מילוי של השפתיים
  • מתחת לעיניים – כיוון שהעור תחת העיניים (האזור הכהה) הוא דק ובעל רגישות גבוהה מומלץ להשתמש רק בחומצה היאלורונית.
  • לחיים – שני החומרים מאוד יעילים ביצירת נפח בלחיים אך סוג מסוים של חומצה היאלורונית נוצר במיוחד עבור החלקה של הקמטים בלחיים.

רדיאס וחומצה היאלורונית – השוואת תוצאות

השימוש בשני חומרי המילוי יציג תוצאות באופן מיידי כאשר תהליך הספיגה יסתיים לאחר מספר ימים. בשני המקרים, המטופל עלול להידרש לחזור לטיפול נוסף על מנת להגיע לתוצאה הרצויה. מחקרים שנערכו מצאו כי מטופלים מעדיפים את השימוש ברדיאס כאשר הם מעוניינים להעלים קמטים המופיעים בקווי החיוך. אותם מחקרים גם הראו כי לאחר מספר חודשים, היה ניתן לראות שהשימוש ברדיאס מחזיק זמן רב יותר וכי היה צורך בכמות קטנה יותר של חומר לעומת חומצה היאלורונית על מנת להשיג את אותה תוצאה.  עם זאת, חשוב לזכור כי רדיאס לא מתאים לטיפול בכל האזורים ובמקרים למשל שרוצים לבצע מילוי שפתיים , חומצה היאלורונית היא היעילה ביותר. 

רדיאס וחומצה היאלורונית – תופעות לוואי

כל תרופה שלוקחים מלווה בסיכון של תופעת לוואי – ברוב המקרים מטופלים ידווחו על הופעה של כאב וגירוד במקום שבו ביצעו את ההזרקה. נפיחות, אדמומיות ושטפי דם גם הם מאוד נפוצים בתהליך מילוי. כאשר עושים שימוש ברדיאס קיימת אפשרות גם של היווצרות גושים בעור שבהם ניתן לטפל באמצעות סטרואידית. שימוש בחומצה היאלורונית יכול לגרום לתחושת נימול בידיים ובמקרים חמורים יותר אף לגרום לנמק ברקמות.

כמה זמן מחזיקה חומצה היאלורונית בשפתיים

חומצה היאלורונית משמשת בין השאר עבור מילוי שפתיים. תצאות ההזרקה נמשכות מספר חודשים כאשר אורך החיים של החומר תלוי במספר גורמים – המותג בו משתמשים, כמות המילוי שהוזרקה בטיפול, מהירות חילוף החומרים בגוף המטופל ועוד. לרוב, תוצאות ההזרקה מחזיקות במינימום כחצי שנה, כאשר ישנם מקרים בהם ניתן לראות כי התוצאות נשמרות אף כשנה.

מה ההבדל בין בוטוקס לחומצה היאלורונית

על מנת להבין את ההבדל בין בוטוקס לבין חומצה היאלורונית ראשית צריך להבדיל בין שני סוגי קמטים – קמטים במנוחה וקמטים פעילים.

  • קמטים במנוחה – כוללים קווי חיוך המופיעים מאזור הנחיריים עד זווית הפה, קווי שפתים המופיעים מעל השפתיים וקפלים שנוצרים משני צידי האף ונמשכים גם הם עד זוויות הפה.
  • קמטים פעילים – מופיעים באזור המצב ובין הגבות.

חומצה היאלורונית אשר כאמור קיימת כבר בגופנו לרוב משמשת עבור מילוי קמטים במנוחה.  בוטוקס אשר נקרא גם רעלן בוטולינום משמש במקרים של קמטים דינמיים. היכולת של הבוטוקס לשתק באופן זמני את השרירים הופכת אותו ליעיל יותר בטיפול של הסרת קמטים פעילים.

איך למוסס חומצה היאלורונית

במידה והמטופל לא מרוצה מהתוצאות של הזרקת חומצה היאלורונית, ניתן להמיס את החומר באמצעות שימוש בהיאלורונידאז. מדובר באנזים חלבוני אשר מפרק את השרים המחזיקים את המולקולות של החומצה ומעודד ספיגה של הגוף בתהליך הטבעי שבכל מקרה נעשה. החדרת היאלורונידאז מגדילה את הרקמות, מפצלת את הקשרים המולקולריים ומקדמת את תהליך הדיפוזיה. ההשפעה לאחר החדרת ההיאלורונידאז היא מיידית כאשר פעולה ההתמוססות נמשכת עד כ-48 שעות. לאחר ההזרקה ישנם מטופלים שחווים תסכול כלשהו כיוון שעצם ההחדרה יוצרת נפיחות ונראה כי פעולה ההתמוססות לא באמת מתבצעת – יש לזכור כי רק לאחר כ-48 שעות רואים את יעילות החדרת החומר הממוסס. ישנם מקרים בהם נדרשים מספר מפגשים על מנת למוסס את החומצה ההיאלורונית במלואה. במקרים שבהם מדובר בשטח קטן, הפעולה תהיה מהירה, אך באזורים בהם יש גושים גדולים יותר להמיס, המטופל יידרש לעבור כמה הזרקות של היאלורונידאז. במקרים בהם מדובר בניסיון למוסס חומר שכבר נמצא בגוף לא מעט זמן, יכול להיות שרקמות צלקת כבר נוצרו ואז ייקח זמן רב יותר למוסס את החומר לחלוטין. 

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >