מה ניתן לעשות עם כאבי עצם הזנב

כאב יכול לשבש את שגרת החיים, במיוחד כאשר הוא מופיע בעצם הזנב. אנשים רבים סובלים מכאבים באזור הגב התחתון ובעצם הזנב. רמת הכאב יכולה להיות קבועה או להשתנות בהתאם לתנוחה של הגוף. אז מהו עצם הזנב? מדוע מופיעים כאבים בעצם הזנב? איך ניתן לטפל?
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

מבנה עצם הזנב

עצם הזנב מורכבת משלוש עד חמש חוליות והיא ממוקמת בבסיס של עמוד השדרה. לעצם הזנב מחוברים גידים, שרירים ורצועות אשר מחוברים אליו.  תחתית האגן אשר תומכת במשקל של הגוף בזמן הישיבה מורכבת מעצם הזנב ומעצם נוספת בשם השחפת האיסכיאלית. מבנה עצם הזנב אצל רוב האנשים הוא מעוקל מעט אך ישנם מצבים שבהם עצם הזנב יותר מעוקמת והלחץ שנוצר גורם לכאבים.

מה הסיבות לכאבים בעצם הזנב?

ישנן סיבות מגוונות להופעה של כאבים בעצם הזנה ורמת הכאב משתנה גם היא בין מטופלים.

  • פציעה – בין אם החלקתם על משטח רטוב, נפלתם מסולם או שהתיישבתם על כיסא שבור, במקרים אלה יכולה להיווצר חבלה, שבר ואף פריקה של עצם הזנב.
  • ספורט – עיסוק בספורט באופן קבוע אשר מצריך חזרה על אותה תנועה כמו הישענות קדימה ואחורה, יכולה ליצור מתח בעמוד השדרה. מחת זה יכול לגרום לכאבים בעצם הזנב.
  • משקל עודף – השמנה יכולה לגרום לכאב בעצם הזנב כיוון שעצם הירך נשענת לאחור ונוצר לחץ נוסף על עצם הזנב שגורם לכאבים.
  • תת משקל – השומנים בישבן מונעים חיכוך של עצם הזנב בשרירים, ברצועות ובגידים.  במצב של תת משקל אין מה שימנע את השפשוף של הרקמות הרכות והדבר עלול לגרום לכאבים.
  • ישיבה לא נכונה – ישיבה על משטח צר או קשה עלולים ליצור כאב בעצם הזנב. אנשים אשר עובדים במשרד יכולים למנוע את הכאבים באמצעות קימה לעיתים תכופות והסתובבות קצרה בשטח המשרד. כיסא נוח שמותאם לגב ובו גם מושב מרופד יקטינו משמעותית את הסיכוי להופעת כאבים בעצם הזנב.
  • הריון – במהלך ההיריון, עצם הזנב זזה על מנת להכין את הגוף ללידה. מדובר בפעולה שמתרחשת בכל הריון אך היא יוצרת מתיחה בשרירים וברצועות סביב עצם הזנב. הלחץ שנוצר על הרקמות הרכות גורם לכאבים.
ד"ר שלמה כהן - כירופרקט
מאמר זה בחסות ד"ר שלמה כהן

ד"ר שלמה כהן הינו כירופרקט מומחה המטפל במודיעין

איך לטפל בכאבים בעצם הזנב – טיפול שמרני

במידה והכאב נמשך כמה שבועות או חודשים, כדאי להתייעץ עם רופא המשפחה על מנת שיפנה אל מומחה. ישנם מספר דרכים להקל על כאבים בעצם הזנב.

  • כרית מיוחדת – מדובר במוצר שתוכנן במיוחד במטרה להקל על הלחץ שנוצר על עצם הזנב בזמן הישיבה. אם ניתן, כדאי להימנע מישיבה ממושכת ולנסות לקום אחד לכמה זמן על מנת לשחרר את הלחץ במקום.
  • בגדים – כדאי להימנע מלבישה של בגדים צמודים אשר גם הם יוצרים לחץ על עצם הזנב.
  • קומפרסים – שילוב של קומפרסים חמים וקרים יכולים להקל על הכאבים.
  • משככי כאבים וזריקות – אפשר להתחיל עם משככי כאבים ללא מרשם ובמידת הצורך אף לעבור לשימוש במשככי כאבים אנטי דלקתיים. במידה ומשככי הכאבים לא יעזרו, הזרקת תרופות ישירות לגב התחתון יוכלו להקל על הכאבים.
  • פיזיותרפיה – יכולה לסייע בשיפור היציבה והתנועה על מנת להפחית את הכאב בעצם הזנב.

איך לטפל בכאבים בעצם הזנב – פתרונות כירורגיים

ניתוחים מומלצים רק כאשר כל שאר סוגי הטיפולים השמרניים לא צלחו. ישנם מקרים בהם תידרש הסרה של חלק מעצם הזנב ולעיתים את עצם הזנב במלואה. הניתוח מתבצע כמובן תחת הרדמה כללית. החלמה מהניתוח יכולה לקחת מספר רב של חודשים. תחושת הכאב הולכת וקטנה לאורך הזמן אך ישנם מטופלים אשר ימשיכו לחוות מידה מסוימת של כאב גם לאחר שתהליך ההחלמה הושלם. סבלנות היא הכרחית במצבים אלו והבנה כי מדובר בתהליך שיקום שיצריך מכם גם הבנה ממגבלות הגוף שלכם אך גם מאמץ על מנת לחזור לשגרת החיים שלכם. אם גם אתם סובלים מכאבים בעצם הזנב, פנו לרופא מומחה על מנת שיוכל לאבחן את סיבה לכאבים. תהליך האבחון הוא לא ארוך ויכול לתת לכם את הפתרון שאתם מחפשים על מנת להימנע מכאב. הפתרון לעיתים יכול להיות מאוד פשוט, אך גם במקרים בהם מדובר בהתערבות רפואית יותר מורכבת, חשוב שיותאם עבורכם טיפול אשר יאפשר לכם לתפקד ביום יום ללא כאבים.

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >