מהו רופא נשים

רפואת נשים כשמה היא- גניקולוגיה, תחום ברפואה העוסק במערכת הרבייה הנשית. המילה גינקולוגיה מקורה מיוונית (גינקה: אישה, לוגיה: תורה). זהו תחום ברפואה העוסק במערכת הרבייה הנקבית.
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

בניסוח היומיומי מוכר כרפואת נשים. גניקולוגיה מטפלת במחלות של מערכת הרבייה הנשית רחם, נרתיק, שחלות ועוד, דלקות וזיהומים, מחלות מין, סוגי סרטן של איברי המין הנשיים, בעיות פריון, וסת לא סדירה, הריון ולידה. רופא הנשים הגניקולוג, גם מטפל בנשים לאורך תקופת ההיריון, בדיקות אולטרסאונד, סקירת איברים, התפתחות תקינה של העובר ויעוץ לגביי אמצעי מניעה ובעיות ביחסי מין. ההתמתחות של רופאי הנשים, תהיה בדר כלל התמחות כפולה גניקולוגיה ומיילדות מעקב אחרי תהליך לידה תקין ומניעת קשיים וסיבוכים בלידה.

מהו רופא נשים ומהי רפואת נשים במהלך ההיסטוריה?

ב-1800  לפני הספירה זו הפעם הראשונה המתוארכת, בה מדברים על בעיות גניקולוגיות, מחלות נשים, פוריות , הריון, אמצעי מניעה ועוד. חשיפה זו הייתה על פי הפאפירוס הגניקולוגי של קאהון. הטקסט מכיל שלושים וארבעה חלקים, כל חלק מספר על בעיה אחרת, אבחון של הבעיה וטיפול, אך אינו ממזכיר את המשך התפתחות המחלה. הרחם בעת ההיא, נתפס כמקור הבעיה, שבא לידי ביטוי בחלקי גוף אחרים. ג'ימס מריון סימס נחשב על ידי רבים מהקהילה הרפואית לאבי הגניקולוגיה המודרנית.

מהו רופא נשים – בדיקות ומהלכן

בדיקה גניקולוגית, היא תהליך אינטימי יותר מאשר כל בדיקה שגרתית אחרת ונדרש לכך ציוד ייחודי, כגון הספקולם המסייע להפרדת תאי הנרתיק, כדי לבדוק באופן המיטבי את הנרתיק וצוואר הרחם. מהו רופא נשים ובאיזה אופן יעשה הטיפול הגניקולוגי? בדרך כלל אישה תפגוש רופא נשים אחת לשנה בהעדר סיבה רפואית. בפעם הראשונה שאישה מגיעה לרופא נשים, תהיה שיחה על ההיסטוריה הרפואית של האישה, על הווסת והאם היא סדירה, אמצעי מניעה ועוד. כך במהלך הפגישות, הרופא יבדוק מה מצבה הבריאותי, האם חלו שינויים במצב הכללי ובמצב הבריאות הנשי, לעיתים תעבור האישה בדיקה של צוואר הרחם או השחלות באופן ידני ולעיתים בעזרת אולטרסאונד.

ישנם מצבים בהם תפנה האישה לרופא הנשים, מעבר לזו ההכרחית פעם בשנה. כאשר המחזורים אינם סדירים או כואבים מאד. לעיתים יש בעיה של הפרשות לא נעימות מאיבר המין הנשי וחשוב לטפל בבעיה. כאבים בעת קיום יחסי מין, גידולים לא סרטניים באזור המפשעה שיכולים להצביע על יבלות, בלוטות חלב סתומות, צמיחה פנימית של שיערה ועוד. כמו כן בעקבות היסטוריה של קיום יחסי מין, בדיקות למחלות מין, או אמצעי מניעה חדשים, בעיות שליטה בשלפוחית השתן, ירידה בחשק המיני וכמובן הריון. הרופא ינקוט פעולות אבחנתיות כגון, משטח פאפ מצוואר הרחם, אולטרסאונד וגינלי,  בדיקה ידנית ועוד.

מהו רופא נשים – במה בדיוק רופא נשים יכול לטפל?

ההבנה מהו רופא נשים, מסייעת להבין באילו מצבים ומחלות יטפל הגניקולוג והם:

  • סרטן ומחלות טרום סרטניות של אברי הרבייה כולל: שחלות, חצוצרות, רחם, צוואר הרחם, נרתיק ופות.
  • אי שליטה במתן שתן.
  • אל וסת – העדר מחזור חודשי.
  • מחזור חודשי עם כאבים מרובים.
  • מחזור חודשי עם דימומים מרובים.
  • בעיות פוריות או עקרות.
  • נפילת אברי האגן.
  • דלקות, פטריות זיהומים וחיידקים.

לעיתים תהיה התערבות של רופא נוסף, למשל אורולוג במקרה של בריחת שתן.

מהו רופא נשים – מה סוג הטיפול שהרופא מספק?

הטיפולים הגניקולוגיים, יהיו טיפולים תרופתיים: טיפולים הורמונליים להסדרת המחזור החודשי, או לעיתים לנשים בגיל המעבר עם חסרים הורמונליים. אמצעי מניעה, פתיליות ואנטיביוטיקה. ולעיתים ניתוחים גניקולוגיים כמו הורדת רחם, הסרת חצוצרות, שחלות ועוד. בעבר רופאי הנשים לא נחשבו כמנתחים אך התפתחויות של תתי התמחות בתחום הגניקולוגיה כמו: אוריגניקולוגיה ואונקולוגיה גניקולוגית חיזקו את המוניטין של רופאי הנשים ככירורגיים והם זוכים להערכה מחודשת. אלו חלק מהניתוחים הנפוצים ביותר המבוצעים על ידי רופאי הנשים: גרידה ( השלמה של הפלה חלקית ולקיחת דגימות לאבחון), כריתת רחם במקרה של דימומים מרובים, קשירת חצוצרות- סוג של עיקור קבוע, היסטרוסקופיה- בדיקת חלל הרחם, לפרוסקופיה חוקרת – חקירה של הרחם לבדוק התקדמות של מחלה שפירה או ממאירה. כריתת צוואר הרחם ועוד.

מהו רופא נשים בישראל?

במדינות רבות, נשים צריכות להיבדק קודם אצל רופא כללי ( רופא משפחה ) לפני שתיבדקנה אצל רופא נשים. רק אם מצבן דורש ידע, הכשרה, ציוד שאינו נמצא אצל רופא המשפחה או הליך כירורגי, הן יופנו לגניקולוג. לא כך בישראל. רופא נשים מטפל במקומות האינטימיים ביותר בגוף האישה ולכן חשוב ביותר להרגיש בנוח עם רופא או רופאת הנשים. כמו כן רופא הנשים, הגניקולוג לא עוסק אך ורק באבחון מחלות, אלא בשניים מהנושאים הרגישים ביותר במהלך חייה של האישה – הריון ומניעת הריון. ישנה ציפייה כי הרופא הנשים יפגין אמפטיות, עם קבלת תשובה חיובית לבדיקת הריון וכן להאמין שהרופא מבין את הרצון למניעת הריון ולבטוח בו שהוא ייתן את האמצעי הטוב והבטוח ביותר עבור כל אישה.

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >