5 מנהגים הפוגעים בבריאות הפה והשיניים שלכם

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

5 מנהגים הפוגעים בבריאות הפה והשיניים שלכם

עששת בשיניים, כאבי שיניים, רגישות בחניכיים, דלקות חניכיים, ריח לא נעים מהפה, כתמים על השיניים, כל אלו ועוד הם סימנים של בעיות בשיניים ובחניכיים, אך את רובן ניתן למנוע או לפחות לצמצם בקלות יחסית, אם נהיה מודעים להרגלים בחיינו הפוגעים בבריאות חלל הפה שלנו.

פעמים רבות הרגלים ומנהגים יומיומיים בחיינו גורמים לפגיעה באזור הרגיש והמורכב הזה: חלל הפה, השיניים והחניכיים שלנו, גם בלי שנהיה מודעים לכך, ודאי בלי שנתכוון. מהרוב המכריע של הבעיות ניתן להימנע ו/או לצמצם פגיעה והחמרה בקלות יחסית, ובשמירה על הרגלים נכונים.

לפניכם רשימת הרגלים נפוצים הפוגעים ומסכנים את השיניים והחניכיים

הימנעות מהם תשפר את מצבם, תצמצם ותמנע התפתחות בעיות בפה ובחניכיים:

תזונה לא נכונה

צריכת פחמימות עשירות בעמילנים כגון לחם לבן, פסטה ותפוחי אדמה, המתפרקים לסוכר ונדבקים לשיניים, מהווים מצע פורה להתפתחות חיידקים, הצטברות פלאק ועששת. על מנת לשמור ככל שניתן על בריאות השיניים מומלץ להימנע משתיית משקאות ממותקים עתירי סוכר, ולהתרגל לשתיית מים, ולהפחית צריכת מאכלים מתוקים ודביקים.

היגיינת אוראלית לא נכונה

צחצוח שיניים הוא הדבר הראשון כמובן בשמירה על השיניים והחניכיים שלנו. אך לעיתים יש נטייה לצחצח שיניים באופן אגרסיבי מידי, כזה העלול לגרום לפגיעה באזור החניכיים הרגיש ואף לגרום לנסיגת חניכיים. מומלץ לצחצח שיניים בעדינות רבה, תוך מתן תשומת לב לניקוי איכותי ויסודי של כל משטחי השיניים בפה, הפנימיים והחיצוניים, במברשת שיניים רכה, ולהשלים את הצחצוח עם אביזרים לניקוי החללים בין השיניים כגון חוט דנטלי וקסמי שיניים ייעודיים למטרה זו.

עישון

נזקי העישון בהקשר הבריאותי ידועים לכל. אך לא כולם יודעים שלעישון השפעה שלילית מכרעת על חלל הפה, השיניים והחניכיים. העשן שעובר בחלל הפה בעת פעולת העישון פוגע פגיעה קשה ברקמות הרכות של חלל הפה בכללן החניכיים. מחקרים העלו כי עישון סיגריות מעלה את הסיכוי למחלות חניכיים, וכן, כי בקרב מעשנים שכיחות גבוהה יותר של בעיות חניכיים, הצטברות אבנית ופגיעה בצבע השיניים.

כמו כן, נמצא כי לא רק העשן הוא הגורם הבעייתי, אלא הניקוטין עצמו. כך שגם ההרגל של עישון סיגריות אלקטרוניות ו/או לעיסת מסטיקים עם ניקוטין, עלול לגרום לפגיעה משמעותית בהיגיינת הפה, השיניים והחניכיים.

ויתור על בדיקות תקופתיות

רוב האנשים יגיעו לרופא השיניים כשהם חשים בכאב. ביקורת תקופתית שגרתית כדי לבחון את מצב השיניים והחניכיים, גם בשגרה, כאשר לא חשים בכאב הינן חיוניות וקריטיות לאבחון מוקדם של בעיות בשיניים ובחניכיים, אשר ימנעו מכם להגיע לטיפולים מורכבים, לתחושת כאבים, ויספקו מענה פשוט על ידי רופא השיניים ואף פעולות עצמיות שתוכלו לבצע בעצמכם ללא התערבות רפואית. אין כמו טיפול מונע כדי למנוע בעיות רפואיות.

כמו כן, הקפדה על טיפול שיננית אחת לחצי שנה-שנה על פי המלצת רופא השיניים והשיננית, היא אחד המרכיבים המשמעותיים בשמירה על היגיינה אוראלית וזיהוי מוקדם של בעיות בחניכיים.

צריכה מועטה של ויטמינים

מחקרים מצאו כי בעיות חניכיים עלולות להחמיר במצבים בהם קיים מחסור בוויטמינים מסוימים בגוף. על כן, ובהמשך לשמירה והקפדה על תזונה נכונה לשמירת הפה והחניכיים, מומלץ להקפיד על צריכת מזון עשיר בוויטמינים C ו – A. לצורך כך יש להוסיף לתפריט היומי אכילת פירות, ירקות, אגוזים ושמנים טבעיים מן הצומח. במקרי הצורך יש להיעזר בתוספי תזונה הכוללים מולטי ויטמינים לשמירה מקסימלית על הבריאות הכללית בכלל ובריאות הפה והחניכיים בפרט.

תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >
תמונה של ירון מלמד

ירון מלמד

עורך ראשי באתר my-health.co.il

עוד על הכותב >